Veel gestelde vragen

Op deze pagina vindt u een overzicht van meest gestelde vragen van onze klanten over het elektrisch roken. Heeft u andere vragen? Bekijk dan onze klantenservice pagina.

De elektrische sigaret

De elektrische sigaret is een apparaat dat wordt gebruikt als alternatief voor de normale sigaret. Een e-sigaret zet vloeistof om in damp, welke men kan inhaleren. Zo vindt er geen verbranding plaats en wordt het effect van een sigaret op minder schadelijke wijze nagebootst. De elektrische sigaret is inmiddels verkrijgbaar in vele verschillende soorten en maten, maar werken veelal volgens hetzelfde principe. De elektrische sigaret bestaat uit 3 hoofdonderdelen. Lees op de pagina Hoe werkt een elektrische sigaret? meer over het gebruik en de werking van een elektrische sigaret.

Als u net in het bezit bent van een e-sigaret en uzelf afvraagt hoe te beginnen lees dan onze pagina's Klaarmaken om te dampen en Wennen aan de e-sigaret om goed van start te gaan en de e-sigaret juist te onderhouden.

Dit is een goede en veelgestelde vraag. Door het grote aanbod e-sigaretten is het lastig om een keuze te maken. Door deze diversiteit biedt Rookwinkel voor elke situatie een passende e-sigaret. Op onze pagina E-sigaret kopen vindt u een overzicht om eenvoudig onze meest verkochte e-sigaretten te vergelijken. Mocht u er niet helemaal uitkomen, dan helpt onze klantenservice u graag verder bij het vinden van de juiste e-sigaret.

Sub ohmen betekent dat er gebruik wordt gemaakt van een coil waarvan de weerstand lager is dan 1,0Ω. Dit resulteert in meer damp en smaak. Lees alles over sub ohmen op onze pagina Sub Ohmen.

Met temperature control kan zelf de gewenste temperatuur van de coil worden ingesteld wat resulteert in een consistente damp en smaak. Om van deze functie gebruik te kunnen maken dient u met een coil te dampen van een bepaald metaal. Lees er alles over op onze pagina Temperature Control Dampen.

Ja, wij van Rookwinkel.nl proberen u zo goed mogelijk te informeren over de werking van alle e-sigaretten in ons assortiment. Bij de meeste elektrische sigaretten sets is een handleiding meegeleverd, maar omdat een handleiding wel eens kwijt kan raken kunt u op onze pagina Handleidingen een groot gedeelte vinden van de Nederlandse handleidingen.

Batterijen en Opladen

Een batterij kan ongeveer 300x worden opgeladen. Daarna zal de batterij nog wel functioneren maar neemt de capaciteit sneller af en dient de batterij eerder opgeladen te worden. Een 900mAh batterij gaat, afhankelijk van hoeveel u dampt en de capaciteit, gemiddeld 8 uur mee. Binnen 3-4 uur moet een lege batterij weer opgeladen zijn. Opladen via een USB poort van een computer duurt normaal gesproken wat langer evenals het opladen van batterijen met meer vermogen.

Een batterij kan ongeveer driehonderd keer worden opgeladen. Daarna zal de batterijcapaciteit afnemen en gaat de batterij steeds minder lang mee. Hoe lang een batterij meegaat, is volledig afhankelijk van de capaciteit van de batterij en van hoe veel u dampt. Ook de duur van het opladen van de batterij is afhankelijk van de batterijcapaciteit.

Het opladen van een batterij met een capaciteit van 2100mAh duurt langer dan het opladen van een batterij met een capaciteit van 600mAh. Voor batterijen met een hoge capaciteit welke worden opgeladen middels een Micro USB kabel geldt dat het opladen via de USB poort van bijvoorbeeld een computer langer duurt dan het opladen met een adapter welke in het stopcontact gaat. Als u uw batterij uit de verpakking haalt en op wilt laden, kan het zijn dat er niets gebeurt. De oorzaak hiervoor kan zijn dat de batterij volledig opgeladen uit de fabriek is gekomen. Neem in dat geval de batterij in gebruik, en laadt deze op als hij bijna leeg is. De oplader zou nu naar behoren moeten werken.

    • Tip: Om het maximale uit uw batterij te halen dient u deze altijd volledig op te laden, en op te laden wanneer deze nog niet volledig leeg is.

Gaat er geen lampje branden op de batterij als u het knopje indrukt? Zo nee, staat deze dan misschien nog op het slot (beveiligd)? Door vijf keer binnen 1 à 2 seconden op het knopje van de batterij te drukken kunt u de beveiliging aan of uit zetten (bekijk onze video). U kunt zien of het is gelukt wanneer het knopje een paar keer knippert. Staat de batterij niet op slot, dan is het raadzaam te controleren of de coil / atomizer aan vervanging toe is. Dit zijn verbruiksproducten welke, afhankelijk van het dampgedrag, na gemiddeld 2 weken moeten worden vervangen. Knippert de batterij ook zonder dat de clearomizer erop zit? De batterij kan dan leeg zijn. Laad de batterij op. Blijft de batterij nog steeds knipperen? dan is er waarschijnlijk kortsluiting opgetreden en adviseren we u contact op te nemen met onze klantenservice.

Vaak zal de batterij van een elektrische sigaret uitgeschakeld en met ongeveer 40% batterij worden aangeleverd. De elektrische sigaret zal in deze uitgeschakelde stand niet reageren op een druk op de knop. Om de batterij in te schakelen, dient u vijf keer zeer snel achter elkaar op de batterijknop te drukken. Met ‘zeer snel’ bedoelen we ook echt zeer snel. Het is de bedoeling dat u deze handeling binnen 1 à 2 seconden uitvoert. Als u dit gedaan heeft, zal de batterijknop gaan knipperen en is uw batterij klaar voor gebruik.

Controleer, als uw batterij het na deze handeling niet doet, of uw batterij opgeladen is. Als uw batterij volledig leeg is, zal deze niet reageren op een druk op de batterijknop. Laadt de batterij op met de juiste oplader en zoals voorgeschreven. Druk nadat de batterij volledig opgeladen is op de batterijknop. Een lampje zal nu branden.

Het knopje op de batterij van een elektrische sigaret heeft verschillende functies. Zo kan de batterij ermee in en uitgeschakeld worden, kan er middels een druk op de knop worden geïnhaleerd en kunnen er soms instellingen worden veranderd. Wat niet iedereen weet, is dat de knop op een batterij ook dienst kan doen als indicator. Omdat er op de kleinere elektrische sigaretten geen schermpje zit, worden verschillende storingen en het resterende batterijpercentage vaak via een geïntegreerd lampje in de batterijknop weergegeven.

Het knopje kan ook knipperen als de coil unit niet goed bevestigd, of aan vervanging toe is. Ook voor kortsluiting, over- of onderladen of oververhitting zijn er beveiligingen die weergegeven worden door de knipperende batterijknop. Per merk en type elektrische sigaret verschilt de manier waarop de batterijcapaciteit of storingen worden weergegeven. Om zeker te weten wat het euvel bij uw elektrische sigaret is, dient u de meegeleverde handleiding goed door te nemen.

Wordt het lampje bij de eerste keer opladen niet eerst rood dan kan het zijn dat de batterij vol uit de fabriek komt. Is de batterij in gebruik genomen? Let u dan op dat u de juiste volgorde van aansluiten heeft aangehouden. Het wil wel eens voorkomen dat het lampje rood blijft wanneer de volgorde niet juist is.Indien uw batterijen snel leeg lopen dan doet u er verstandig aan de contactpuntjes van zowel de batterij als de oplader schoon te maken met een wattenstaafje. Zorg ervoor dat u de batterij niet te strak op de oplader draait, dit kan de schroefdraad en het contactpunt van de batterij beschadigen.

Indien u gebruik maakt van een MOD met een losse batterij kunt u ervoor kiezen om hier een externe oplader bij aan te schaffen of om de batterij(en) direct via het apparaat op te laden met een micro USB kabel. Het voordeel van een externe oplader is dat uw batterijen sneller worden opgeladen en u meerdere batterijen tegelijk kunt opladen waardoor u altijd een volle batterij achter de hand heeft. Als u de batterij(en) direct via het apparaat oplaadt duurt dit dus langer en worden uw MOD extra belast.

Iedere batterij is voorzien van een aantal beveiligingen om veilig gebruik te garanderen. Per batterij verschilt het hoe bepaalde beveiligingen aangeduid worden. Als een batterij in een beveiligingsstand schiet, kan deze vaak niet gebruikt worden. Lees de handleiding van uw elektrische sigaret goed door, om te achterhalen wat het probleem kan zijn.

Komt u er onverhoopt toch niet uit? U kunt onze medewerkers tijdens kantooruren per email ([email protected]) en telefonisch bereiken op 0800-8108. Zij kunnen u van het gewenste advies voorzien en uw vragen beantwoorden.

Clearomizers en Coils

Zorg ervoor dat alle onderdelen goed op elkaar aansluiten. Het is raadzaam de onderdelen regelmatig goed schoon te maken, let erop dat u deze voor gebruik goed laat drogen. Controleer of eventuele rubberen ringetjes niet zijn verschoven en zorg ervoor dat u de onderdelen stevig aandraait. Raadpleeg de instructies voor het vullen van het tankje en let op bij het vullen dat er geen vloeistof op het binnenste luchtpijpje terecht komt. Vul het tankje nooit helemaal tot de rand maar net er onder en damp het tankje niet helemaal leeg.

Door rustiger te inhaleren dan bij een gewone sigaret voorkomt u ook dat er niet-verdampte vloeistof door het mondstuk komt. Hierdoor blijft lekkage uit. Is hiermee de lekkage niet verholpen, vervangt u dan de coil / atomizer. Dit is een verbruiksproduct en gaat, afhankelijk van het dampgedrag en e-liquid, gemiddeld 2 weken mee.

Een coil zorgt ervoor dat de e-liquid wordt omgezet in damp door middels van een gloeispiraaltje die door de batterij wordt verhit. Coil units, ze zijn er in verschillende soorten en maten en worden van verschillende materialen gemaakt. Maar waarom is dit eigenlijk? Wat zijn de verschillen tussen de verschillende materialen en waarom is het ene beter, of geeft het ander een ander effect? Om antwoord te krijgen op deze vragen is het goed om te weten wat het verschil is tussen de 4 meest gebruikte draden.

Kanthal
Kanthal is één van de materialen waar veel gebruik van wordt gemaakt. Het is een duurzame, makkelijk te gebruiken draad en hoeft minder vaak vervangen te worden dan andere draden. Het is een fijne draad om mee te werken als u net begonnen bent met het bouwen van uw eigen coiltjes. De draad is erg elastisch en kan gemakkelijk gevlochten en gedraaid worden. Omdat het de goedkoopste draad van het stel is, is het uitermate geschikt om mee te beginnen. Ook bij het maken van uw eigen coiltjes geldt namelijk; oefening baart kunst.

Nichrome
Na Kanthal is Nichrome een veelgebruikte draad onder de coilbouwers onder ons. Het voordeel van Nichrome ten overstaande van Kanthal is dat het sneller opwarmt. Hierdoor ontstaat er meer damp en smaak terwijl u korter op de afvuurknop drukt. De Nikkel-Chroom combinatie zorgt dat de draad opwarmt op een lager niveau dan Kanthal. Omdat er in deze draad geen ijzer zit, zou de Nichrome draad een meer zuivere smaak geven.

Ni-200
Ni-200 is gemaakt van pure Nikkel en heeft een hoge temperatuurcoëfficiënt. Dat is dan ook precies de reden dat deze draad gebruikt werd voor een van de eerste temperature control mod. De draad heeft bijna geen weerstand als het gaat om het opwarmen en is hierdoor erg gevoelig als het opgewarmd is. Dit is zowel een zegen als een vloek. De draad wordt zodra hij opgewarmd is namelijk erg kwetsbaar en als deze gebruikt wordt met een te hoog wattage, bestaat de kans dat de draad smelt. Om deze reden zijn veel mensen begonnen met het vooraf draaien van hun draad zodat de warmte gelijkmatiger wordt verdeeld. Ook meer wikkels aanbrengen kan voorkomen dat de draad teveel wordt verhit.

Titanium
Titanium draad is relatief nieuw en wordt gebruikt in veel Sub-Ohm tanks om de temperatuurregeling. Deze draad is een stuk sterker dan Ni200, waardoor het eenvoudiger is om mee te werken. De weerstand van deze draad is ongeveer het dubbele van die van Ni200, en er zijn dan ook minder wikkels nodig om het zelfde doel te bereiken. Het nadeel van titanium is het feit dat het opgewarmd kan worden tot een punt waarop het ontvlamd. Dit is een vlam die niet geblust kan worden, maar u kunt laten uitbranden. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat er bij temperaturen van rond de 600 graden titanium dioxide kan ontstaan. Het is dus belangrijk dat u uw coil niet laat gloeien. Als er wit poeder rond uw coil ontstaat, is het belangrijk dat u de draad verwijdert en een nieuwe plaatst. Titanium Dioxide kan een aantal ernstige bijwerkingen veroorzaken. Twijfelt u over uw draad? Gooi deze dan weg en start met een nieuwe.

Zoals u hierboven heeft kunnen lezen is de coil het onderdeel dat de vloeistof (e-liquid) omzet in damp. Het katoen in de coil raakt na een periode echter verzadigd. U zult dit merken door een branderige smaak of wanneer de e-sigaret niet meer optimaal dampt. Op dat moment is het raadzaam om uw coil te vervangen. Gemiddeld dient een coil vervangen te worden tussen de 1 en 2 weken. Afhankelijk van het type e-liquid en hoeveel u dampt.

Dry hits zijn de vloek van de e-sigaretten. Het ene moment ben je aan het genieten van een heerlijke damp en op het volgende moment proef je een walgelijke, branderige, vieze smaak in je mond. Het is een naar probleem, welke gelukkig gemakkelijk op te lossen is. Het is niet moeilijk om te lokaliseren waar het probleem zit; het doet zich namelijk altijd voor in de coil unit van de elektrische sigaret. De coil unit van een elektrische sigaret wordt ook wel de ‘verdamper’ genoemd. Een coil unit bestaat uit een stukje stof waar een gloeidraad omheen gewikkeld is. Het stukje stof, ook wel de wick genoemd, absorbeert de e-liquid. Als de spanning van de batterij naar de gloeispiraal wordt geleidt, wordt deze warm. De geabsorbeerde e-liquid zal door deze warmte verdampen en de damp die daardoor ontstaat is de damp die u vervolgens inhaleert.

Als u een verbrande smaak ervaart, komt dat doordat de wick van de coil unit niet voldoende e-liquid bevat. De term ‘dry hit’ zegt het eigenlijk al. Als de wick niet genoeg e-liquid bevat en dus droog is en het gloeispiraaltje wordt heet, dan verbrandt de wick. U inhaleert dan de stof die vrijkomt als de wick verbrandt in combinatie met de resterende e-liquid en dit is ontzettend vies. Op het moment dat de wick van de coil unit is verbrand, zal de coil unit vervangen moeten worden.

Dat de coil unit niet voldoende e-liquid bevat kan meerdere oorzaken hebben. Zo kunt u al een dry hit ervaren als u net een nieuwe coil unit gebruikt. Bij gebruik van een nieuwe coil unit is het van belang dat deze de kans krijgt om e-liquid te absorberen. Aangeraden wordt om voor gebruik 2 tot 3 druppeltjes e-liquid in de coil te druppelen, alvorens u deze in de elektrische sigaret plaatst. Vul de elektrische sigaret voor ongeveer 70 tot 80% en laat het geheel ongeveer 10 tot 15 minuutjes intrekken. Als u dit niet doet, bestaat de kans dat de e-liquid niet goed in de wick getrokken is. De wick is dan nog te droog, wat een dry hit veroorzaakt.

Daarnaast kan het zo zijn dat het e-liquid niveau van uw elektrische sigaret te laag is. Op het moment dat de clearomizer te weinig e-liquid bevat, krijgt het wick-materiaal van de coil unit niet de kans om e-liquid op te nemen. De coil unit zal, wanneer u de elektrische sigaret toch gebruikt, droog trekken en verbranden. Dit zal een verbrande smaak als gevolg hebben. Zorg daarom dat u uw e-sigaret nooit helemaal leeg dampt, maar vul deze op tijd weer bij.

Heeft u een elektrische sigaret waarbij het wattage en het voltage instelbaar is? Dan kan het zijn dat deze te hoog ingesteld staan. Op het moment dat het voltage of het wattage te hoog ingesteld staat, warmt de gloeidraad te snel op en is deze te heet, nog voor de wick genoeg e-liquid geabsorbeerd heeft.

Tot slot kan het ook nog zo zijn dat uw coil unit simpelweg het einde van zijn levensduur heeft bereikt. De wick kan de e-liquid dan niet goed meer opnemen, waardoor er een smerige smaak zal ontstaan. Als u merkt dat er minder damp uit uw apparaat komt en dat de smaak van de e-liquid verandert, vies wordt of branderig smaakt, dan moet de coil unit vervangen worden voor een nieuwe.

Ja, er zijn e-sigaretten waarvoor u zelf een coil kunt maken. Dit zijn velaal grote e-sigaretten waar gebruik wordt gemaakt van een RDA. Voor de standaard e-sigaretten raden wij niet aan om zelf uw coils te bouwen omdat dit een lastig en tijdrovend klusje is. Indien u graag zelf coils wilt bouwen raden wij aan om onze pagina Zelf coils bouwen zorgvuldig door te lezen.

E-liquids

De vloeistoffen (e-liquids) die worden gebruikt voor elektrische sigaretten zijn opgebouwd uit een basis van Propyleenglycol (PG), Plantaardige Glycerine (VG), smaakstoffen, water en optioneel nicotine. De basis vloeistof is propyleenglycol en/of plantaardige glycerine. Lees meer over e-liquids op de pagina Over e-liquids.

De nicotine in e-liquids wordt gewonnen uit normale tabaksplanten. Bijna alle e-liquids voor elektrische sigaretten zijn verkrijgbaar met verschillende nicotinesterktes, of zelfs zonder. De eenheden die Rookwinkel.nl aanbiedt zijn: zonder nicotine (0mg), zeer laag (3mg), laag (6mg), gemiddeld (12mg) en hoog (16mg en 18mg). Bent u benieuwd welke nicotinesterkte u het beste kunt kiezen? Bekijk het op onze pagina Over e-liquids.

De afname van smaak bij langdurig gebruik van bepaalde e-liquid is een veelvoorkomend probleem. Vaper’s tongue, smaakblok en damperstong zijn de termen die worden gebruikt om dit veelvoorkomend euvel te beschrijven. Maar wat houdt dit nou precies in? Wat veroorzaakt deze smaakafname, en niet geheel onbelangrijk, wat is er tegen te doen? Ontdek het op onze pagina Smaakblokkades.

Wilt u een stapje verder gaan? Als fervent damper kan het een leuke uitdaging zijn om aan de slag te gaan met het maken van uw eigen e-liquid. Buiten dat het leuk is om op een creatieve manier bezig te zijn met het zoeken naar de beste smaaksensatie, is het in verhouding ook nog eens goedkoper dan kant en klare e-liquid. Lees de pagina Zelf e-liquid maken om hiermee aan de slag te gaan.